Płyn chłodniczy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych, jakie mamy w naszych samochodach. Podobnie jak w przypadku oleju silnikowego i przekładniowego, również w przypadku płynu chłodniczego musimy znać kilka zasad jego użytkowania i wymiany. Głównym zadaniem płynu chłodniczego jest utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika, dzięki której jednostka napędowa osiąga właściwe parametry pracy. Jego niedobór może doprowadzić do przegrzania i zatarcia się silnika. Warto więc poznać kilka zasad: Jak bezpiecznie uzupełniać poziom płynu chłodniczego? Jak go dobierać do wybranego modelu samochodu? Jak wymienić oraz jak sprawdzić, czy płyn wycieka i co jest tego przyczyną?
Płyn chłodniczy to ciecz o ściśle określonych właściwościach chemicznych, której zadaniem jest krążenie w układzie chłodniczym. Sam skład płynu chłodniczego różni się w zależności od strefy klimatycznej. W Europie są to głównie płyny chłodnicze, które najczęściej składają się z wody zdemineralizowanej, w 49% z glikolu etylenowego (alkoholu polihydroksylowego) lub propylenowego, a w mniej niż 1 % ze środków chemicznych. Zadaniem samego układu chłodniczego jest utrzymanie optymalnej temperatury silnika oraz odprowadzanie nadmiernych ilości ciepła. Optymalne warunki pracy dla silnika to, w starszych samochodach, temperatura od 85 do 95 st. C, a w najnowszych konstrukcjach nawet 115 st. C. Taka temperatura pozwala na zminimalizowanie zużycia mechanicznych elementów oraz pozwala osiągnąć maksymalne osiągi jednostki napędowej.
Latem układ chłodniczy zabezpiecza silnik przed przegrzaniem. Zimą – gwarantuje optymalną temperaturę pracy, ogrzewa przedział pasażerski samochodu to dzięki niemu w czasie jazdy mamy odparowane czy odszronione szyby. W sprzedaży znaleźć można trzy główne rodzaje cieczy do chłodnic – gotowe płyny, koncentraty płynów oraz wodę zdemineralizowaną albo destylowaną.
Przed wyborem płynu do chłodnic warto dogłębnie zapoznać się z instrukcją samochodu. Niektórzy producenci samochodów zalecają stosowanie w układach chłodniczych koncentratów określonych marek, podają również ile płynu chłodniczego jest wymagane. Przed zastosowaniem trzeba je rozcieńczyć z wodą zdemineralizowaną w w proporcji pół na pół.
Sama ilość płynu zazwyczaj zależy od pojemności silnika w samochodzie.
Regularna wymiana płynu chłodniczego w chłodnicy silnika jest czynnością, o której powinien pamiętać każdy właściciel samochodu. Można ją zlecić zarówno fachowcom w serwisie lub przeprowadzić samodzielnie w domowych warunkach, kupując wcześniej odpowiedni płyn do chłodnicy. Warto pamiętać, że o ile wymiany płynu należy dokonywać co kilka lat, o tyle kontrolę jego poziomu powinno się przeprowadzać kilka razy w roku, by jak najszybciej zareagować na ewentualną nieszczelność lub inne uszkodzenie układu chłodzącego. Powinniśmy o tym pamiętać zwłaszcza przed wyruszeniem w daleką podróż, gdyż jego brak lub niski poziom w połączeniu z dużą ilością kilometrów mogą doprowadzić do dużych szkód w silniku naszego samochodu.