Prawo jazdy zdawać można w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego na miesiąc przed ukończeniem osiemnastu lat. Aby w ogóle zostać dopuszczonym do odpowiedniej części (teoretycznej oraz praktycznej) należy przejść kursy przygotowawcze w lokalnych ośrodkach szkolenia kierowców. Kurs zarówno teorii, jak i praktyki musi trwać trzydzieści godzin. Oczywiście nie jest to reguła – instruktorzy dają także zawsze możliwości dokupienia dodatkowych godzin, dla osób, które czują, że tego jeszcze potrzebują. Oczywiście są to wówczas dodatkowo płatne godziny, a ich cena zwykle waha się około 50 złotych. Lepiej jednak wydać tą kwotę niż pójść na egzamin państwowy czując się nieprzygotowanym. Oprócz wyjeżdżonych trzydziestu godzin należy również przejść obowiązkowe szkolenie z pierwszej pomocy. Jeżeli chodzi o formalności, które należy spełnić, aby w ogóle zapisać się na kurs, są to trzy miesiące do osiemnastych urodzin, zrobienie obowiązkowych badań lekarskich kosztujących ustawowo 200 zł oraz wyrobienie w starostwie powiatowych PKK – profilu kandydata na kierowcę ze specjalnym, unikalnym numerem.
Egzamin państwowy na prawo jazdy rozpoczyna się częścią teoretyczną, która składa się z dwóch części: pytań ogólnych i szczegółowych. Test rozwiązuje się w tej chwili online. Jeżeli chodzi o ogólne, dotyczą one prawa drogowego i często wyposażone są w drobne filmiki, a następnie należy zaznaczyć jak należy się zachować. Pytania szczegółowe dotyczą trudniejszych spraw formalnych takich jak konkretne dozwolone wymiary i przepisy funkcjonujące w prawie drogowym. Pełna baza pytań jest udostępniana przez WORD firmom prywatnym, które przekazują je kandydatom za odpowiednią opłatą. Można więc wykupić sobie dostęp do takiej strony i mieć pewność, że przerabia się dokładnie te same pytania, które potem wystąpią na egzaminie – jest ich około 2 tysiące, ale często są dosyć powtarzalne. Część teoretyczną zdaje się po uzyskaniu przynajmniej 68 na 74 punkty.
Trudniejszą zazwyczaj częścią jest ta praktyczna. Jeżeli chodzi o to ile kosztuje egzamin na prawo jazdy, część teoretyczna 30 zł, a praktyczna 140 zł. Sumy są dosyć wysokie, więc warto zapisać się znając swoje możliwości. Na początku praktycznego egzaminu należy dopełnić formalności – zapiąć pasy i wyregulować lusterka, a następnie wjeżdża się na plac, gdzie należy poprawnie przejechać w przód i w tył łuk, a także wjechać na górkę z użyciem hamulca ręcznego. WORD udostępnia plac za dodatkową opłatą kursantom, więc ćwiczenia te można wcześniej sobie utrwalić. Pamiętać należy, że dwukrotne złe zrobienie łuku lub górki lub uderzenie przy łuku w słupek nie zwraca 140 złotych, nawet jeśli egzamin trwał pięć minut. Po wyjeździe na drogę należy przede wszystkim nie popełniać dużych błędów takich jak brak zatrzymania przy znaku stop. Inne błędy, takie jak brak kierunkowskazu skutkują zatrzymaniem egzaminu dopiero, kiedy zostaną popełnione dwukrotnie. Wówczas egzaminator przesiada się na fotel kierowcy i wraca do WORDu, a niepocieszony kandydat musi uiścić kolejną opłatę w wysokości 140 zł.